Friktionsdäck

Sanningen om Dubbfria däck och friktionsdäck

Bra bromsar kommer inte att rädda dig vid en nödsituation, inte ens en helt ny bil kommer att kunna rädda dig. Det är däcken på bilen som spelar den största rollen när det gäller liv och död. Kör du i en hög acceleration och inte hinner bromsa i tid med dåliga däck så vet vi enligt forskning och statistik att din bromssträcka kommer att bli betydligt längre än om du haft ett par bra däck. Vad menar vi med ett par bra däck? Friktionsdäck?, nja friktion är inte det bästa vid körning på vintern. Forskare och däckspecialister har jämfört dubbdäck med friktionsdäck och sett klara skillnader vad gäller säkerhet och stoppsträcka. Vilket däck du väljer kan faktiskt vara en fråga om liv och död. Välj däck med omsorg – välj dubbdäck.

Många års forskning har lett till flera hundra sidor av dokumenterade fall världen över, ett friktionsdäck med bra grepp och mönster räddar mer liv än ett kinesiskt friktionsdäck. Däcktester visar oftast de stora bilmärkena som vinnare, ta detta med en nypa salt… vi har våra teorier vad gäller fusk och ”anaboliska” däck.  Det bästa du kan göra är att fråga runt bland vänner och bekanta och faktiskt själv ta en titt på däcket. Du bör också titta runt på olika omdömes sajter och därefter bilda en egen uppfattning.

friktionsdäck

Måste man ha TPMS om man har friktionsdäck?

Ja det måste du. TPMS och friktionsdäck eller dubbfria däck har ingenting med saken att göra. Oavsett om du har dubb eller sommardäck så måste du ha TPMS om företaget föreskriver det.

Vad innebär vinterdäckslagen?

Vinterdäckslagen innebär att alla bilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt på max 3,5 ton måste ha vinterdäck. Detsamma gäller släpvagn och denna regel gäller ifrån 1 december till den 31 mars. Råder det vinterväglag så ska du ha vinterdäck.

Vad räknas som vinterdäck?

Ett vinterdäck är ett däck som är särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M – S, MS eller ”Mud and Snow”. Det finns två sorters vinterdäck; dubbdäck och friktionsdäck. Ett friktionsdäck är ett dubbfritt vinterdäck som skapats för att köra på vintern. Dessa däck har hårdare och speciella mönster som gör att du kan färdas säkert på vägen utan dubbar. Enligt studier så visar man dock att det är mycket säkrare att köra med dubb än med friktion.

När får dubbdäck användas?

Från den 1 oktober till den 15 april. Den 16 april måste du ha bytt till sommardäck. Vad händer annars? Du får en böteslapp på 1200kr.

Vilket är minsta lagliga mönsterdjupet?

När det mellan den 1 december och den 31 mars råder vinterväglag måste däcken ha minst 3 millimeters mönsterdjup på fordon under 3,5 ton. I övrigt gäller att däcken måste ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup. Samma regler för mönsterdjup gäller för sommar- och vinterdäck.

Vem skapade vinterdäckslagen? Borde inte jag själv få bestämma?

Man gjorde tester och märkte att dödsfallen minskade. Detta ledde i sin tur till att en lag träde i kraft. Precis som alla andra lagar i Sverige.

Vad ska man tänka på när man väljer friktionsdäck?

Du bör tänka på att välja nordiska friktionsdäck och inte utländska. Det låter lite kontroversiellt att jämföra dom nordiska med de utländska men i själva verket visar studier att nordiska dubbfria vinterdäck är mycket säkrare på snö och is. Vad du än gör välj ALDRIG ”allround däck”. Rent skräp som bara funkar i Tyskland.

Du bör också titta på säkerheten då enligt studier gjorda av bland annat VTI och transportstyrelsen visat att dubbdäck ger bättre fäste än friktionsdäck. Det låter väl som en självklarhet?

Jag kör inte så mycket behöver jag verkligen dubbfria vinterdäck?

Kör du på is och snö under vintern så bör du skaffa dig ett par nordiska vinterdäck. I annat fall ska du skaffa dig ett par riktigt bra dubbdäck. Enligt oss själva så tipsar vi om dubbdäck med anledningen av dagens forskning. .